وال پست که به وادار نیز معروف است با استفاده از کلاف هایی به صورت کلاف های عمودی یا افقی ساخته می شود که برای افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله و حتی باد استفاده می شود. از این محصول برای اتصال قاب های میانی سازه ای و غیر سازه ای به اسکلت ساختمان استفاده می شود. مید فریم ها دیوارهایی هستند که به دو دسته تقسیم می شوند و با توجه به اتصال یا عدم اتصال به سازه نام گذاری می شوند.
مقطع فولادی در واقع گوشه ساختمان است. اغلب برای اجرای دیوار پست از خم استفاده می شود. به همین دلیل قیمت نبشی یکی از عواملی است که در هزینه ساخت وال پست موثر است.
استفاده از این محصولات مزایای زیادی دارد کشور ما گسل های زیادی دارد و این محصول می تواند با تقسیم فشار به قسمت های مختلف دیوار از ریزش دیوار بعد از زلزله جلوگیری کند. البته این بدان معنا نیست که دیوار ترک نخورده یا آسیبی نبیند. بلکه به عنوان کاهش خسارت وارده به دیوار در اثر زلزله شناخته می شود.
کاربردهای وال پست
در واقع کاربرد اصلی وال پست در ساخت وسایل سازه ای و غیرمقاوم در برابر زلزله می باشد. اما از دیگر مصارف این محصول می توان به کاربرد آنها در نگهداری درب و پنجره ها، نمای بیرونی، عایق کاری تاسیسات و ... اشاره کرد. به این ترتیب بار کمتری به دیوار وارد می شود و در صورت وقوع زلزله احتمال سقوط اجسام کمتر می شود.
با توجه به کاربردهای ذکر شده، این عنصر اغلب در قاب میانی، تقاطع دیوار غیر سازه ای، سمت شفت و سایبان مورد استفاده قرار می گیرد.این محصول در اسکلت های فلزی و بتنی نیز قابل استفاده است.
اما کاربردهای این محصول را می توان وابسته به انواع آن دانست. این تجهیزات به اشکال مختلف در بازار یافت می شوند. از آن جمله می توان به انواع گوشه، ناودانی و پروفیل کوزه اشاره کرد.
انواع وال پست
در یک طبقه بندی کلی، این محصولات در دو دسته افقی و عمودی قرار می گیرند. از آنجا که این دو دسته از برجسته ترین انواع وال پست شناخته شده در ایران هستند. بعداً در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.
وال پست عمودی
نحوه قرارگیری این محصول در دیوار به صورت عمودی و موازی با ستون یا سایر اجزا می باشد. این پروفیل H شکل به دلیل ظاهر خوب آن است. یک بلوک یا آجر راحت تر در آن قرار می گیرد. تولید از دو یا چهار گوشه امکان نگه داشتن دیوار از بیرون را فراهم می کند. از انواع وال پست عمودی می توان به سانترال که در امتداد دیوار و نوع جانبی آن اشاره کرد.ناودانی کناری دیوار با فاصله ای نزدیک به ناودانی های عمودی قرار می گیرد.
وال پست افقی
این محصول برای کاهش ارتفاع شفاف دیوارهای بالای 3.5 متر استفاده می شود. این محصول به خوبی دیوار را از قاب جدا می کند. از دیگر نقش های محول شده به این محصول می توان به نگهداری پست ها اشاره کرد. این تیرک ها باید حداقل یک متر از ستون فاصله داشته باشند. زیرا در غیر این صورت ممکن است تیر در ناحیه مفصل تغییر شکل دهد.
بر اساس توصیه ناظر مسئول پروژه می توان از ترکیب نیروهای افقی و عمودی استفاده کرد. در این حالت به این محصول وال پست ترکیبی می گویند. نوع ترکیبی این محصول می تواند یکپارچگی بیشتری را به ساختار بیاورد. البته در صورت استفاده صحیح انواع دیگری از این محصول وجود دارد که بر اساس مواد ساخت طبقه بندی می شوند. از اجزای این دسته می توان به دیوار در بتن مسلح و با پایه های فلزی اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *