میلگرد بستر چیست؟

برای مقاوم سازی سازه ها از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از این روش ها استفاده از آرماتور و میلگرد بستر می باشد.میلگرد بستر برای بهبود عملکرد ساختار دیوارهای بنایی شده یا ایجاد مقاومت اضافی در برابر بارهای جانبی (به عنوان مثال: باد، طوفان، زلزله) استفاده می شود.

 میلگرد بستر همچنین برای کاهش خطر ترک خوردگی در غلظت تنش در اطراف دهانه ها یا در نتیجه حرکت، از جمله کنترل انقباض استفاده می شود.

نحوه اجرای میلگرد بستر 

یکی از راحت ترین و کاربردی ترین روش های افزایش استحکام ساخت و اتصالات، استفاده از میلگرد است که به میلگرد بستر معروفند.

میلگرد بستر از سیم های فولادی به ضخامت چهار میلی متر ساخته شده است.

محصول مذکور حالت شیاردار دارد تا بهتر با بتن یا ملات تماس پیدا کند

با توجه به اینکه فولاد به مرور زمان در مجاورت رطوبت محیط دچار فرسایش می شود، پوششی از مواد روی سطح محصول خارج می شود.

  • ضد زنگ است.
  • از جنس مفتول است.
  • به صورت آج دار است.
  • ضخامت آن 4 میلی متری است.
  • بسیار مستحکم و ضد فرسایش است.

استفاده از آرماتور بستر علاوه بر اقتصادی و مهندسی، سال هاست که در سایر کشورها برای مقاوم سازی و مسلح کردن دیوارها در برابر زلزله و اتصال آنها به سازه در برابر نیروهای وارده استفاده می شود.

قاب تخت ابتکاری به طور قابل توجهی بهبود یافته است و از نخ های کنگره تشکیل شده است. حالت اتصال نیز مستقیم و بهینه شده است.

تغییرات ایجاد شده در شکل، روش اتصال، اتصال و پرده باعث افزایش استحکام می شود.

مقاومت در برابر نیروی خارجی وارد شده به دیوار، درگیری محصول با مصالح، افزایش مقاومت کششی ملات، افزایش مقاومت چسبندگی دیوار و ... خواهد بود.

این تغییرات همچنین باعث یکپارچگی درز بلوک و دیوار می شود و هنگام وقوع زلزله، تلرانس دیوارها گرفته می شود. لازم به ذکر است که استفاده از روش تقویت بستر کمتر از 0.5 درصد هزینه های ساخت می باشد که در نهایت نسبت به محصولات مشابه و سایر روش های رایج مقرون به صرفه تر خواهد بود.

دلیل استفاده از میلگرد بستر

میلگرد بستر با استفاده از روش جوشکاری مقاومتی ساخته می شود. این روش زمانی استفاده می شود که هدف افزایش مقاومت و مسلح شدن سازه در برابر زلزله باشد.

به طور کلی سازه های خشتی و سفالی مقاومت چندانی در برابر زلزله ندارند، بنابراین این سازه ها باید به گونه ای مقاوم سازی شوند که بتوانند هر گونه فشاری را در برابر زلزله تحمل کنند و آسیبی نبینند.

برای ایجاد این ویژگی از قاب تخت استفاده شده است.

دیوارهای سفالی، آجری، باربر، غیر باربر و ... از انواع دیوارهایی هستند که می توانند برای قرار دادن میلگرد مناسب باشند.

میلگردهای استفاده شده در این دیوارها بر اساس استاندارد بین المللی آمریکا یا استاندارد ASTM ساخته می شوند.

به طور کلی قطر این محصولات از 4 میلی متر شروع می شود و همگی ظاهری آجدار دارند.

روی این محصول از روکش گالوانیزه استفاده شده و عرض آن 5-11 سانتی متر می باشد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید از این روش (میلگرد بستر) برای مقاوم سازی استفاده کنیم؟

چرا روش های دیگر را اجرا نمی کنید؟

برای پاسخ به این سوال باید به مشکلات موجود در سازه های سفالی اشاره کرد. عیبی که سازه های آجری دارند بر استحکام کلی تاثیر می گذارد و برای رفع این مشکل از میلگرد بستر استفاده می شود. این میلگردها معمولاً بین دیوارها قرار می گیرند.

نحوه ساخت میلگرد بستر

تاریخچه میلگرد بستر به اروپا در سال 1813 اشاره دارد.این محصول اولین بار در آمریکا طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. 

محبوبیت و کاربرد محصول فوق به سرعت باعث استفاده از آن در بازارهای فولاد اروپا، کانادا و ... شد.

در سال 1391 شمسی استفاده از چارچوب تخت به صورت رسمی در آیین نامه ساختمان تدوین شد و پس از آن مهندسان با آغوش باز از این محصول استقبال کردند و از آن در سازه ها استفاده کردند.

ضوابط اجرای میلگرد بستر

برای درک بهتر ضوابط میلگرد بستر، باید ویژگی ها و مشخصات آن را بدانید. از مشخصات میلگرد بستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • میلگرد بستر دارای قطر مشخصی است و با کمک زائده های روی سطح می تواند بهتر به سایر اجزا بچسبد.
  • شکل ظاهری این میلگرد نردبانی است که با جوشکاری ایجاد شده است.
  • میلگردهای بستر در برابر رطوبت و زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند. دلیل اصلی استحکام بالا، پوشش روی است که برای پوشش این محصول استفاده شده است. روی می تواند به خوبی از پوسیدگی جلوگیری کند.
  • بهترین مکان برای استفاده از میلگردهای بستر دیوارهای سفالی، آجری، باربر و غیر باربر وجود دارد.

میلگرد بستر مورد نیاز ساختمان

حال سوال این است: چگونه می توان میزان یا نوع میلگرد مورد استفاده برای انواع دیوارها و آرماتوربندی آنها (آجدار، صاف، میلگرد vcn، میلگرد استنلس استیل و ...) را تعیین کرد؟ در مقررات ملی ساختمان دو روش برای محاسبه میزان آرماتور بستر مورد نیاز برای آرماتور دیوار وجود دارد که در ادامه به تفصیل به آنها می پردازیم.
  • در روش اول با بررسی دیوارها می توان مقطع مورد نیاز را تخمین زد.
  • در روش دوم، بر اساس ارتفاع دیوار، یعنی برای هر مقدار مشخص از ارتفاع، یک انشعاب سیم میلگرد تعبیه می شود. (به طور کلی 40 سانتی متر)

مزایای استفاده از میلگرد بستر 

شایان ذکر است که در محل اتصال دیوارها ابتدا قسمت مورد نظر با ملات پر می شود. مزایای جالب میلگرد بستر به شرح زیر است:
  • دیوارهای متقاطع به یکدیگر اتصال پیدا میکنند.
  • استحکام دیوار را به شدت افزایش می دهد.
  • امکان نصب به صورت عمودی وجود دارد.
  • استقامت خوبی از خود نشان می دهد.
  • مقاومت برشی افزایش می یابد.
  • نیازی به دوغاب بندی ندارد.
  • در برابر زلزله مقاوم است.
ظاهر میلگرد بستر بسیار ساده است و با چشم غیر مسلح نیز قابل تشخیص است. این محصول به شکل نردبان بوده و از سیم فلزی ساخته شده است. سیم ها به کمک جوش مقاومتی به یکدیگر متصل می شوند و طول و ضخامت آنها مطابق با سیاست کارخانه سازنده فولاد تعیین می شود.
آرماتوربندی دیوار : یکی از مهم ترین ویژگی های میلگردهای بستر را می توان در مقاوم سازی سازه دیوار در برابر زلزله دید. این روش علاوه بر خاصیت ماندگاری، نیروی برشی را از دیوار به سازه منتقل نخواهد کرد. ظاهر محصول در کنگره مقاومت بیشتری را برمی انگیزد. افزایش مقاومت کششی ملات در این روش باعث یکپارچگی بین درزهای اجرا می شود.
توجیه اقتصادی: هزینه استفاده از این روش کمتر از روش های نظارتی موجود است و کمتر از نیمی از هزینه ساخت را شامل می شود و حداقل 70 درصد از خسارت اقتصادی ساختمان و تلفات جانی در هنگام زلزله جلوگیری می کند.

میلگرد بستر در هبلکس

قابلیت استفاده میلگرد بستر در دیوار بنایی: یکی از ویژگی های خوب این محصول این است که می توانید از آن بر روی انواع دیوارها استفاده کنید. بین این دیوارها بلوک های خاکستری، لیکا، هابلکس، خشت، آجر فشرده، بلوک ACC و غیره قرار دارد. لازم به ذکر است که در هر نوع از این ساختمان ها (باربر یا غیر باربر) برای مقاومت سازی با میلگرد بستر حتما به آیین نامه مراجعه شود.
بهبود رفتار لرزه ای سازه: طبق آزمایشات لرزه ای، استفاده از این روش دیوارها را در برابر زلزله مقاوم می کند و در هنگام وقوع زلزله، دیوار نقش مهاربند را ایفا می کند که در نهایت باعث کاهش فشار وارده به تیرها می شود. ستون ها ظرفیت لرزه ای کل سازه را تا حد زیادی کاهش داده و بهبود می بخشند. همچنین در این روش جابجایی کف (حرکت طبقات نسبت به یکدیگر) به دلیل وجود ستون افقی روی دیوار اثری بر جای نخواهد گذاشت.
اتصال مستقیم میلگرد بستر: اتصال مستقیم میلگرد بستر به گیره و ملات باعث اتصال مطمئن و مقاومت بیشتر در برابر نیروهای وارده می شود و در هنگام وقوع زلزله از جدا شدن دیوار جلوگیری می کند.

جداسازی دیوار و ستون: طبق آخرین آیین نامه ها از یونولیت برای جداسازی دیوار و ستون استفاده می شود. استفاده از یونوبیت استحکام داخلی دیوار را کاهش می دهد. هنگام استفاده از این روش، حتی اگر اتصالات محکم باشند، هیچ تماس مستقیمی بین دیوار و ستون وجود ندارد. می‌توانید از یونولیت روی همه اتصال دهنده‌ها، میله‌های متقاطع، ستون‌ها و غیره استفاده کنید. این امر فشار بین دیوارها و ستون ها را در هنگام زلزله کاهش می دهد و آسیب پذیری را به حداقل می رساند.

اتصال به دهانه ها: به لطف تغییرات ایجاد شده در نحوه اتصال محصول به دهانه ها، که ضعف ایجاد شده توسط دهانه ها را به حداقل می رساند.
یکنواختی پلاستر دیوار: با استفاده از این روش به دلیل پنهان بودن محصول در ملات دیوار و در برآمدگی آن، هیچ اثری در قسمتی از قاب مشاهده نخواهید کرد. این روش باعث کاهش ضخامت گچ دیوار نیز می شود.

جزئیات اجرای میلگرد بستر 

برای اتصال میلگرد بستر باید چهار مرحله را انجام دهید. این مراحل توسط کارشناسان به بهترین نحو اجرا خواهد شد:
  • در ابتدای کار و قبل از دیوارچینی، بست را به صورت افقی در سازه وصل کنید. برای اتصال بست به اسکلت فلزی از میخ ها و تفنگ های مخصوص (فلزی) استفاده می شود. استفاده از روش جوشکاری به گونه ای که چهار طرف سوتین با حداقل فاصله 4 سانتی متر به هم متصل شوند نیز یکی از روش های قابل استفاده است. برای بستن در ساختمان های بتنی از تفنگ، میخ مخصوص بتن، پیچ و پیچ و مهره غلتکی استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که طبق آیین نامه ریل تخت در هر 50 سانتی متر قرار گیرد.
  • سپس در حین ساخت دیوار 20 سانتی متر آخر ریل تخت 90 درجه خم شده و مستقیماً روی گیره قرار می گیرد. در نهایت میلگرد بستر در ردیف مورد نظر بالای بلوک ها قرار می گیرد و حداقل 1.5 سانتی متر ملات در بالای میلگرد بستر در محل تثبیت اعمال می شود.
  • برای دیوارهای بلندتر از 3.6 متر، همپوشانی 25 سانتی متری یا 75 برابر قطر میلگرد ساخته شده و با مفتول بسته می شود.
  • برای نصب در ساختمان های بنایی نیازی به اجرای بست نیست و فقط میلگرد بستر طبق ضوابط فوق درون رج ها قرار میگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *