دیوارهایی که برای ساختمان های مسکونی و اداری استفاده می شود معمولا دیوارهای غیر باربر بوده و اصولاً برای تحمل بارهای ناشی از فشار و ... نمی باشد و هدف اصلی استفاده از این دیوارها تقسیم بندی ساختمان است.
به گزارش ایسنا به نقل از پوکا سازه، دیوارهای جداکننده یا غیر باربر باید بار و وزن خود را تحمل کنند. در گذشته ساخت دیوارهای داخلی و محیطی دارای ایرادات متعددی بوده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استفاده نکردن از سلاح در هنگام ساخت دیوار یکی از گسل هایی بود که در هنگام لرزش و زلزله باعث ریزش، ترک خوردن و از هم پاشیدن دیوار شد.
  • اتصال مستقیم به اسکلت ساختمان از دیگر ایرادات ساخت دیوار در گذشته بود، این نوع اتصال به این معنی بود که دیوار به طور مستقیم تحت تأثیر اسکلت اصلی قرار می گرفت، بنابراین با ایجاد کوچکترین ضربه ها و ضربه ها برجستگی ها، دیوار دچار شکست های زیادی می شود
  • استفاده از مصالح سنگین که باعث افزایش وزن مرده ساختمان می شود.
اما امروزه آیین نامه راهکارهای اجباری ارائه کرده و رفع این کاستی ها را ممکن ساخته است. برای این کار، ضمیمه ششم استاندارد 2800 عناصر و راه حل هایی از جمله استفاده از یراق آلات، پایه های دیوار و چارچوب تخت را معرفی می کند.
ناودانی دیواری در واقع یک قاب دیواری است که به طور غیرمستقیم دیوار را به ستون و سقف متصل می کند و در عین حال، این عنصر به گونه ای طراحی شده است که امکان حرکت آزاد محدود در چارچوب دیوار را فراهم می کند. استفاده از ناودانی دیوار باعث کاهش ضربه اسکلت ساختمان به دیوار می شود، به طوری که در هنگام زلزله، دیوارها استقلال خود را حفظ کرده و کمتر دچار ریزش و ترک می شوند. علاوه بر این عنصر، برای تقویت بیشتر دیوار از راه راه تخت استفاده می شود تا دیوارپوشی استاندارد با کارایی و ایمنی بالا داشته باشیم.
وال پست جدید مزایای آن
اما در ابتدای استفاده از وال پست ها نصب و کانفیگ آنها با مشکل مواجه شد. به همین دلیل اصلاحات و تحولاتی در مقررات برای بهبود نحوه استفاده از دیوار پست ها صورت گرفته است. یعنی در ابتدا این مورد به روش سنتی نصب و مورد استفاده قرار می گرفت و چون نصب آنها مشکل داشت، از روش های جدید استفاده شد و روش های قدیمی کنار گذاشته شد.
  • وال پست جدید بر خلاف نوع سنتی وزن کمتری دارد که بسیار مهم است. در گذشته از میلگردهای سنگین برای نصب ناودانی دیوار استفاده می شد که سنگین بود و بر وزن کلی سازه اضافه می شد. با این حال، دکل جدید، چه از نوع کامل یا شکسته، از ورق فلزی نازک‌تر و وزن سبک‌تر ساخته شده است.
  • در نوع سنتی ناودانی‌های دیواری، میزان فلنج دیواری که دیوار درون آن قرار می‌گرفت، کم بود و امکان حرکت آزاد در داخل را محدودتر می‌کرد. اما در نوع جدید تعداد بال های این جسم بیشتر است و دیوار در آن قرار می گیرد و قابلیت حرکت در داخل قاب بیشتر است.
  • یکی دیگر از معایب استفاده از روش سنتی این بود که اتصال کاغذ دیواری به سقف نه کشویی بود و نه تلسکوپی و تقریباً هیچ تفاوتی نداشت. اما در روش جدید وجود اتصال کشویی در محل اتصال این عنصر به سقف ضروری است.
  • نصب سخت و طولانی یکی دیگر از معایب روش سنتی تقویت دیوار با این عنصر بود. این امر به این دلیل است که با روش جدید ناودانی های دیواری به راحتی به کارگاه تولید و سپس به محل پروژه منتقل شده و در مدت زمان کوتاهی نصب می شوند.
  • هزینه های نصب و اجرا و مواد اولیه پایین تر، دکل های جدید را بسیار مقرون به صرفه تر می کند.
که استفاده از آرماتورهای دیوار در ساخت و سازهای امروزی ضروری است و باید با استفاده از مدرن ترین و با کیفیت ترین روش ها انجام شود. مردم ایران همواره شاهد زلزله هایی در کشور بوده اند که برخی از آنها یادآور خاطرات دردناکی است و نکته این است که بدیهی است در آینده نیز شاهد چنین حوادثی خواهیم بود و نمی توان از این خاطرات تلخ فرار کرد. اما می‌توانیم با رویکردی هوشمندانه و آینده‌نگر اقدام کنیم و شرایط را برآورده کنیم تا در روزهای بد ضرر کمتری ببینیم. یکی از آن منابع اطلاعاتی در مورد الزامات ساخت و ساز ایمن، آیین نامه 2800 و پیوست ششم آن است که در این مقاله به برخی از عناصر ذکر شده در آنها به اختصار اشاره کرده ایم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *