همانطور که گفته شد از میلگرد بستر و وال پست برای تقویت سازه های بتنی و فلزی استفاده می شود. اگرچه هر دو برای یک هدف استفاده می شوند، اما تفاوت هایی نیز دارند که در زیر به آنها اشاره می شود:
  • متریال سازنده ی وال پست و میلگرد بستر با یکدیگر متفاوت است. برای ساخت وال پست ها از پروفیل ها، پایه ها، قوطی ها و پرلین ها و برای میلگردهای بستر از میلگردهای فولادی به قطر 4 میلی متر استفاده شده است.
  • اجرای میلگرد بستر نسبت به اجرای وال پست آسانتر و در مدت زمان کمتری می باشد. با توجه به اینکه در فرآیند اجرای وال پست از جوشکاری استفاده می شود، بنابراین زمان نصب و اجرای آن بیشتر از میلگرد بستر می باشد.
  • از لحاظ قیمت، میلگرد بستر بسیار ارزانتر از وال پست است و هزینه اجرای آن نیز کمتر است.
  • تحمل بارهای وارده به وال پست قطب در برابر نیروهای خارجی، برشی و کششی بیشتر از میلگرد بستر است.
  • با توجه به اینکه نصب وال پست نیاز به دقت بالایی دارد، اجرای آنها با جوشکاری و زیر نظر نیروهای مجرب و متخصص انجام می شود.
  • میلگرد بستر در مقایسه با وال پست دارای ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی، کنترل ترک های ناشی از انبساط، ایجاد اتصال قوی و استحکام بهتر سازه می باشد.
میلگرد بستر یا وال پست ؟ 
وال پست با نبشی، ناودانی یا قوطی پروفیل ساخته شده است که باعث می شود دیوار به طور یکپارچه کار کند و به منظور توزیع مناسب نیروهای وارده به دیوار و تقویت سازه در برابر نیروهای خمشی و برشی در نظر گرفته شده است. انواع متداول ناودانی های دیواری در تقاطع دیوارهای غیر سازه ای، جان پناه ها، کنار ورودی ها و غیره استفاده می شود. برای جلوگیری از ریزش دیوار در هنگام تصادف. اما میلگرد بستر به صورت نردبان یا خرپا به هم جوش داده می شود و در ملات بین دیوار آجری یا سفالی و ستون ها قرار می گیرد.
در ساخت و ساز از چارچوب بستر برای غلبه بر نیروهای کششی و فشاری استفاده می شود. بنابراین علیرغم کارکردها و اهداف مشابه، وال پست و میلگرد بستر از نظر ظاهر، جنس، روش اجرا و استاندارد اجرا با هم تفاوت هایی دارند. اخیراً به دلیل نصب راحت تر، ساختار سبک تر، استحکام بالا و اتصال به دیوار مستحکم، استفاده از داربست تخت به جای وال پست مشاهده شده است.
میلگرد بستر و وال پست کاربردهای متفاوتی دارند و سوال بسیاری از افراد این است که وال پست بخریم یا میلگرد؟ یا به جای وال پست از میلگرد بستر استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات باید در نظر داشته باشیم که استحکام و مقاومت یک سازه در اولویت قرار دارد. علیرغم تفاوت های جزئی، وال پست و میلگرد بستر هر دو مسئول افزایش مقاومت سازه در برابر خطرات احتمالی مانند زلزله هستند. با وجود موارد ذکر شده، بر اساس هزینه و بودجه خود می توانید تعیین کنید که از کدام نوع برای افزایش استحکام سازه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید قبل از خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از راهنمایی آنها برای خرید و انتخاب بهتر بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید قبل از خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از راهنمایی آنها برای خرید و انتخاب بهتر بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *