نبشی و سپری

شکل ظاهری نبشی مانند حرف L انگلیسی و سپری که ظاهر آن شبیه به حرف T انگلیسی است یک جان و یک بال باریک و بلند دارد و با نام پروفیل T معروف است. این مقاطع در گروه پروفیل‌های سبک قرار می‌گیرند و با دو شیوه نورد گرم و نورد سرد تولید می‌گردند. نبشی و ناودانی در مدل‌های ساختمانی و صنعتی و در اندازه و جنس‌های گوناگونی ساخته می‌شوند.
روش تولید سپری نیز به دو صورت فابریک و پرسی می‌باشد. علاوه بر این گاهی اوقات نیز با از وسط نصف کردن تیرآهن، سپری تولید می‌کنند. از این مقطع در ساخت درب و پنجره و قسمت‌هایی از اسکلت ساختمان استفاده می‌شود.

ناودانی چیست؟

ناودانی ها از جمله پروفیل های مقاطع باز قرار دارند. طراحی مقطع آن شبیه U بوده و یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی است. ناودانی از یک بدنه و دو بال تشکیل شده است.

انواع ناودانی

فابریک

در تولید ناودانی فابریک به روش نورد، شمش‌های فولادی را در کوره‌های مخصوص حرارت می‌دهند تا نرم و ذوب شوند، سپس با عبور از رول‌های نورد، ناودانی تولید می‌شوند. در این مرحله ناودانی با توجه به اندازه نورد ساخته می شود. تولید ناودانی به این روش به روش فابریک معروف است. ناودانی فابریک خود شامل دو گروه نورد گرم و نورد سرد می باشد.

پرسی

در ناودانی های پرسی همانطور که از نام آنها مشخص است با استفاده از دستگاه های پرس ظاهر ورق را تغییر می دهند. و پایه ها با فشار دادن ورق هایی به طول 6 متر ساخته می شوند. روش پرسی ارزانتر از روش فابریک است. تولید ناودانی در ابعاد مختلف و بنا به درخواست مشتری انجام می شود. همچنین با توجه به نوع ورق مورد استفاده در تولید ناودانی کاربردهای فراوانی دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از ناودانی چیست؟

  • سرعت بالا در نصب
  • سبک وزن بودن
  • نیاز به فضای کم
  • مقاومت و کارایی بالا

ناودانی بر اساس طرح ظاهری

علاوه بر شیوه تولید، ناودانی طبق طرح ظاهری به چند گروه تقسیم می شود که در ادامه به ذکر آن می پردازیم:
ساده
این ناودانی در ابعاد و سایزهای متنوع و با توجه به سفارش مشتری تولید می شود. اما به طور معمول در ارتفاع 30 mm تا 400 mm ساخته می شود. این ناودانی پر استفاده است و در صنایع مختلف مانند صنعت ساخت و ساز بکار می رود. مثلا در ساخت چهارچوب ها و اتاق ماشین های سنگین استفاده می شود.
مشبک
مدل مشبک از ورق گالوانیزه ساخته می شود. همانگونه که از اسم آن مشخص است. در آن سوراخ هایی ایجاد می کنند. تا در صورت نیاز، آن را در قسمت های مورد نظر پیچ کنند. مثلا در ساختن قفسه های فولادی از ناودانی مشبک استفاده می شود.
سبک
این ناودانی دارای وزن پایینی است. یعنی از وزن ناودانی تعریف شده در جدول اشتال سبک تر می باشد.
گالوانیزه
تولید ناودانی اکثرا از ورق نورد گرم است. با توجه به موارد مصرف ناودانی، آن را گالوانیزه می کنند. با گالوانیزه کردن ناودانی ویژگی های منحصر به فرد مانند استحکام زیاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی پیدا می کند. ناودانی گالوانیزه را غالبا در مکان هایی استفاده می کنند که احتمال خوردگی و زنگ زدگی در آن بالا باشد. مانند کشتی سازی و ساخت سازه های گلخانه ای. درجه مقاومت ناودانی گالوانیزه به میزان ضخامت روی بکار رفته در آن بستگی دارد.
سنگین
برخلاف مورد قبل، ناودانی سنگین با جدول استاندارد اشتال همخوانی دارد. و از نظر وزن و سایز با آن یکسان است. دو ناودانی سبک و سنگین از جهت زیادی با یکدیگر متفاوت هستند مثلا در سایز، وزن، موارد مصرف و حتی قیمت با یکدیگر فرق دارند.
آلومینیومی
ناودانی های تولید شده از جنس آلومینیوم خاصیت ضد خوردگی پیدا کرده و قابلیت شکل پذیری و جوش خوردگی بالایی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *