رابیتس چیست ؟

از انواع روکش می توان به رابیتس اشاره کرد که دارای طرح توری است. این ورق های مشبک فلزی با فشار دادن ورق های گالوانیزه به دست می آیند. در مورد ظاهر چشمه هایی که روی این ورق ها ایجاد می کند، متفاوت است. این چشمه ها می توانند دایره ای، لوزی، مربعی یا متوازی الاضلاع باشند. این ورق ها از مقرون به صرفه ترین ورق های موجود در بازار هستند و به دلایل زیادی در حال افزایش هستند.

تفاوت رابیتس با راویز

احتمالاً با تلفظ عامیانه بسیاری از کلمات برخورد کرده اید. گاهی اوقات برخی از کلمات به تنهایی یا برای سادگی تلفظ بین افراد تغییر می کند و گاهی باعث سردرگمی افراد می شود. رابیتس یا راویز دقیقاً به همین معنی است و فقط تلفظ آنها متفاوت است. شاید شما به دنبال تفاوت رابیتس و راویز هستید و متوجه این تفاوت در تلفظ نمی شوید. غیر از این دو، عده ای از واژه رابیتس نیز استفاده می کنند.
این محصول نیز مانند سایر مصالح ساختمانی دارای انواع مختلفی است که می توان چندین دسته را برای آنها در نظر گرفت. انواع راویس را می توان بر اساس ستون، فنر و وزن آنها طبقه بندی کرد. تولید این محصولات نیز در داخل کشور توسط برخی از کارخانه ها انجام می شود و قیمت آنها نیز به دلیل استفاده گسترده از آنها بسیار حائز اهمیت است.

چشمه رابیتس

در ابتدای توضیحات اشاره کردیم که چشمه های بین ستون ها یکی از ویژگی های اصلی رابیتس هاست. در ایران این محصولات به صورت دو یا سه سوراخ ساخته می شوند که شکل های مختلفی دارند. رایج ترین شکل در کشور متوازی الاضلاع است که دارای دو زاویه تند و دو زاویه باز است. بدیهی است که هر چه تعداد فنرها بیشتر باشد اندازه و مقدار انرژی از دست رفته کمتر می شود. زوایای در نظر گرفته شده برای فنرها ارتباط مستقیمی با میزان انرژی جذب شده دارد و این زوایا با محاسبات تعیین می شوند.

ستون رابیتس

تعداد ستون های رابیتس یکی از ویژگی های بارز آن است که استفاده از آن مهم است. تعداد ستون ها می تواند 9، 11 و 13 باشد. رابیتس 13 ستونه در ایران بسیار رایج است و از این رابیتس ها در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. دلیل این امر کیفیت بالای این محصولات است، اگرچه قیمت تمام شده این نوع راویزها بیشتر است، اما استفاده از آن بسیار موثر است. برخی برای سرعت بخشیدن به کار به جای 13 ستون از 9 ستون استفاده می کنند که برای کیفیت کار توصیه نمی شود. رابیتس17 ستونی نیز در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد اما این محصول در صنعت ساختمان سازی کشورمان با استقبال خوبی مواجه نشده است.

وزن رابیتس

همانطور که در بالا ذکر شد در تولید راویز از ورق های فلزی مختلفی استفاده می شود که این ورق ها می توانند ضخامت های متفاوتی داشته باشند. هرچه ورق ضخیم تر باشد وزن آن بیشتر است. این محصول از نظر وزن به 4 دسته سبک، متوسط ​​سنگین، سنگین و فوق سنگین تقسیم می شود. معماران از محصولات خاصی برای راویزکاری استفاده می کنند و خودشان تعیین می کنند که کدام نوع راویز باید در هر مکانی استفاده شود. لازم به ذکر است که وزن اقلام مشخص نیست و برای محاسبه قیمت نهایی باید با باسکول سنجیده شود.
کاربرد رابیتس
رابیتس یکی از مصالح ساختمانی است که به دلیل فواید متعددی که دارد کاربردهای زیادی دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به گچ بری، گچ کاری، نماسازی و طراحی گل های سقفی اشاره کرد. از دیگر کاربردهای این محصول می توان به پوشش بتنی سیمانی، پوشش شهری و سیم کشی، پوشش تیر و آرماتور اشاره کرد. رابیتس مصارف دیگری نیز دارد، از جمله موارد زیر:
  • اصلاح و نگهداری ترک‌های ساختمانی
  • سقف کاذب
  • دکوراسیون داخلی سازه
  • ایجاد نوارهای مخفی نور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *